måndag 12 juli 2010

En lång dag i sadeln

Igår skulle familjen åka till stranden och bada. Det brukar innebära att jag tar cykeln dit. Igår bestämde jag mig att ta en omväg dit för att få fler cykelmil i benen.

Igår var ju ytterligare en av årets varmaste dagar så det skulle visa sig bli ganska jobbigt på slutet. Körde bara med vatten i flaskorna vilket inte kändes så genomtänkt. I vanliga fall brukar det mesta av svetten försvinna i fartvinden, men inte i denna värme som var igår. Kändes som man drabbades av salt och mineralbrist.

Fick tidvis sällskap på vägen av cykelkompisar som kom ifatt mig och som jag mötte upp på vägen. Alltid trevligt med lite sällskap.

Första delen blev 3 timmar och 40 min, knappt 11 mil. Sista milen blev ganska jobbig i motvinden och låg på energi. Det var riktigt skönt att slänga sig i det kalla vattnet när jag väl kom fram till stranden. Smakade också oerhört bra med mat och lite vila.

Hem blev det kortast möjliga väg. Det blev drygt 5 mil och just då kändes det väldigt skönt att det inte var en meter längre.

Totalt blev det 5,5 timme i cykelsadeln. Kan inte förneka att tanken igår slog mig: Hur ska jag lyckas springa en mara efter 18 mils cykling? Men det ska vägen det också.

image Provade också igår för första gången mina nya tubhjul. Kändes riktigt bra, dock lite obehagligt när vinden kom från sidan och tog tag i framhjulet. Tycker cykeln blev ganska snygg också. Behöver dock ett nytt bakdäck också för att det ska bli mer enhetligt.

Inga kommentarer: