torsdag 23 juni 2011

Duathlon

Igår var det återigen dags för träningstävling i Duathlon med klubben. 12 tappra kom till start denna gång.

Tog snabbt ledningen på första löpningen. I frånvaro av Oskar, min vanliga sparringpartner, blev det ett lopp som jag fick göra helt på egen hand. Första löpningen flöt på bra och det kändes avslappnat. Ut på cyklingen kändes det också fint och det var bara att trampa på. Idag var vi i stort sätt förskonade från vinden, däremot hängde regnet i luften men även det slapp vi så det var perfekta förhållanden.

Försökte trycka på bra på dom två första varven för att sen hålla igen lite på sista för att ha fräschare ben denna gång på den avslutande löpningen. Dock kände jag lite kramptendenser när jag rullade in för växling. Dessa blev värre direkt jag började springa. Hade en betryggande ledning så jag kostade på mig en snabb stretch mot en sten efter ett par hundra meter. Det dröjde dock ytterligare en kilometer innan benen var med i matchen igen. Sista biten rullade på bra och jag gick i mål precis över timman.

Vad kan man då dra för lärdom av denna träningstävling? Jo mer brickpass för att vänja benen vid löpning efter cykeln. Det ska inte behöva skilja så mycket mellan första och andra löpningen. Att jag kan höja sadeln ytterligare lite på cykeln. Att det går mycket fortare om man har någon att fightas mot, det är svårt att köra själv.

Dagens sträcktider:
Löpning 1: 14:57.2 (3,8 km snitt 4.02 min/km)
Cykling inkl växlingar: 28:27.1 (18 km snitt 36 km/h)
Löpning 2: 17:01.4 (3,8 km snitt 4.32 min/km)
Sluttid: 01:00:25.7

Inga kommentarer: