fredag 4 september 2009

Höst/vinter upplägg

Håller som bäst på att fundera på hur mitt grundträningsprogram ska se ut under höst och vinter.

Det jag kommit fram till hittills är något i stil med det som ni ser nedan.

 image

Jag har konstaterat att jag måste lägga stort fokus på simningen. Därför har jag valt att lägga in tre simpass per vecka. Kommer fokusera mycket på teknik i början av perioden. Distansen kommer finnas med där iallafall. Med en bättre teknik blir distansen också lättare. Det kan mycket väl bli så att jag lägger in även ett fjärde pass vissa veckor. Kommer även använda en del av simpassen som återhämtningspass.

På cyklingen kommer jag lägga in rena styrkepass på trainern i vinter. Benstyrkan i cykelmomentet är något jag tyckt saknats ibland i sommar. Det har blivit mycket bättre nu på slutet av säsongen men jag har tänkt att det ska finnas mycket mer redan när säsongen startar. Jag kommer inte köra speciellt mycket spinning i år som tidigare utan köra på trainern.

Löpintervallerna kommer varieras. Det blir backintervaller, korta intervaller, långa intervaller, fartlek m.m. Även här kan det hända att det blir något extra pass i veckan beroende på hur kroppen känns. 1 timmas passet kommer troligtvis gå i ganska hög fart medan tempot kommer hållas nere på distanspassen.

Styrkepasset på lördagar kommer köras med expanderband, pilatesboll och yogamatta. Fokus på överkropps- och coremuskulatur.

Kommer försöka köra två hårda veckor och därefter en lugnare vecka så att kroppen kan återhämta sig.

Som familjefar kommer det finnas en hel del flexibilitet i det här träningsupplägget men det känns ändå skönt att ha en grundstruktur. Det kan mycket väl vara så att onsdagens simning hamnar på morgonen beroende på att jag har annat som måste göra på kvällen.

Kom gärna med synpunkter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ser finemang ut!!

//Håkke