söndag 13 september 2009

Race report Stockholm halvmarathon

Åkte upp redan i fredags till brorsan. På lördagen åkte vi in till Kungsan och hämtade nummerlapp och tog en Sushi-lunch på stan. Åkte hem och klädde om och sen in till starten igen.

Kände mig lite nervös innan starten men efter uppvärmningen kändes det mycket bättre. Kroppen och benen kändes pigga, bra med energi. Vädret hade också blivit riktigt bra, inte allt för varmt och inget regn.

image Startade i startgrupp B, gruppen bakom de seedade löparna. Ställde mig bredvid farthållaren för 1.30-måltid. Tänkte att denna gång skulle jag hänga på honom från start.

Starten gick och fältet drog iväg. Som vanligt var det ganska trångt i starten men det gick ändå hyfsat att komma in i sitt egna tempo. Hängde med farthållaren första 2 kilometerna men då tyckte jag att det var för lusigt tempo så jag ökade och körde på i min egen takt. Jag fick alltså göra mitt eget lopp även denna gång.

Kände mig i riktigt bra form så jag var inte orolig för att det gick fortare än jag planerat. Kilometerna rullade på och jag kände mig stark hela vägen. Uppför de små backar som finns längs banan kändes det som jag studsade upp utan större problem. Den ända lilla svacka jag kan tycka att jag hade var på Söder Mälarstrand strax innan 15 km. Just den sträckan är ganska enformig och monoton att springa så det kanske inte är så konstigt att svackan kom just där. Har för mig om att den biten var seg även på fullmaran.

De sista 2 kilometerna in mot mål gick riktigt lätt. Mycket folk som stod och hejade längs kanten och jag kände att jag hade bra med krafter kvar för att öka tempot. Visste också att jag skulle ta min måltid på 1.30 med god marginal så det underlättade också.

Gick till slut i mål på 1.27.56. Pers på detta lopp för tredje året i rad. Nästa år blir det betydligt tuffare. Höll ett väldigt jämnt och bra tempo längs hela banan om man tittar på kilometertiderna och man ser också att jag spurtade på slutet.image

Efter loppet, när jag stod och tog på mig torra kläder, kom en engelsman fram och tackade mig för den goda pacningen. Han hade legat bakom mig hela vägen och han gjorde sitt bästa lopp på mycket länge. Det var en kommentar som var rolig att höra.

4 kommentarer:

Roberth sa...

Snyggt! Jag är avundsjuk (har bara varit under 1,30 en enda gång och det var ca 100 år sedan) Nu får du toppa formen ytterligare ett snäpp och vara med i täten på "kanske inte världens hårdaste". Det grämer mig att jag gissade 43 sekunder fel på din sluttid, hade du inte kunnat öka lite på slutet?

Odda sa...

Roberth - Läste inte din tippning förrän efter loppet :-)

Martin sa...

Detsamma måste jag säga, en imponerande tid! Jag fick också tag i det sista paret Team Sportia hade i norrkan, precis i rätt storlek också! Det var ett bra tips!

Roxen sa...

Hade missat att du skulle springa där, var där på en weekend så var självklart och kollade in loppet. Starkt jobbat iaf, otroligt jämnt tempo!