söndag 5 september 2010

Finspång marathon (Kraftloppet)

Då har man sprungit sin 3:e mara för året. Det blev nytt pers igen med 3 minuter, det nya lyder 3.23.25 och det räckte till en andra plats. Jag hade planerat att göra detta lopp lite annorlunda mot vad jag brukar. Gå ut lugnt och öka på slutet. Nu blev det inte så, det blev precis tvärtom. Tänk att det ska vara så svårt att hålla sig till plan. Jag valde att satsa allt på ett kort, med chans att komma tvåa på denna tävling. Vinnaren Markus, 2.44, var det inget att göra åt men därefter ville jag gärna komma. Därav min ändrade taktik, lika bra att skaka av sig eventuella konkurrenter direkt. Efteråt skulle det visa sig att trean var nästan 10 minuter efter mig så jag hade nog kunnat hålla mig till min plan och ändå klarat andra platsen

Vädret inbjöd verkligen till löpning denna dag, solsken och runt 15 grader varmt. Hade aldrig sprungit banan förut så jag visste inte riktigt vad som väntade. Det var blandat med grusväg, asfalt, skogsstig och ängsmark. Jag tyckte banan var ganska krävande och sugande för benen. Det var inga brant eller långa backar men många små som tog på krafterna.

Trots att det var en lättlöpt sista mil gick den långsamt som vanligt. Fick rejält magknip när det var 9 kilometer kvar vilket också gjorde att jag fick sänka farten. Så fort jag försökte öka lite så kom det tillbaka. Den höga öppningsfarten tog också ut sin rätt. Det var också ett lopp som testade psyket ganska ordentligt eftersom man fick springa ensam i stort sett hela vägen. En verklig kontrast mot Stockholm och Kalmar där det var många medtävlande och publik runt omkring, vilket ju är peppande.

Splittiderna på milen blev följande: 45:05, 44:36, 47:57 och 53:49. Ett fall framåt i från Stockholm tidigare i år men på tok för långsamt sista milen. Blir att träna mer långpass i vinter, minst ett i veckan för att orka hela vägen nästa säsong.

Det var kul att hamna på pallen vilket ju inte sker så ofta och ett mycket trevligt lopp i övrigt. Tyvärr har jag inga bilder från loppet men det kanske dyker upp senare och då kommer jag lägga ut dom här.

1 kommentar:

John sa...

Tre maror talar sitt tydliga språk och givetvis var du värd en andra plats. Måste dessutom vara svårt att motiveras utan andra löpare eller publik.

Stort grattis!