söndag 12 september 2010

Stockholm halvmarathon

För fjärde året i rad stod jag igår på startlinjen till Stockholm halvmarathon. Kände mig lugn och avslappnad inför loppet, hade som mål att gå under 1.30. Hade inga pers ambitioner med tanke på att jag så sent som förra helgen sprang en mara.

Kom in till Kungsträdgården med brorsan runt kvart över tre, fick en sista lyckönskning av familjen. Körde en lättare uppvärmning för få igång kroppen. Benen och kroppen kändes pigga. Det var perfekt löparväder, runt 17-18 grader varmt, delvis solsken.

När startskottet gick var det ganska trångt och svårsprunget. Jag hamnade ganska långt bak i startgrupp B vilket förmodligen bidrog till detta. Förbi Kungsan gick det i ganska maklig takt och man hann bli rejält varm i kroppen innan det var dags att öka farten när fältet spreds ut.

Kändes riktigt bra i kroppen och jag tänkte att det var lika bra att stå på. Första fem gick på 20.30 vilket var en snabb öppning. Försökte sen hålla ett jämnt tempo, runt 4.10/km. Var lite orolig att det gick lite för fort men efter 10 km kände jag inget tecken på avmattning. Man blev peppad av publiken runt banan och alla medtävlande runt omkring.

Vid 13 km ut på Söder Mälarstrand kom det en liten svacka, började känna av tempot. Som tur var det en ganska kortvarig svacka och krafterna kom strax tillbaka igen.

Uppför Drakenbergsparken och upp mot Götgatan i ett av dom tyngsta partierna på banan kände jag mig riktigt stark och sprang om ganska många löpare. Det gjorde mig ännu starkare inför slutspurten mot mål. Släppte iväg benen sista kilometern och då visste jag att skulle gå under 1.30 med marginal. Familjen hejade på vid slottet och det gjorde det hela ännu lättare.

Kom i mål på 1.27.54. Inget pers men ännu en stabil halvmara.

image

I målområdet träffade jag på IronmanAlex som jag sa hej till och även Tobias (Snabb, snabbare, snabbast) som jag snackade med. Båda hade gjort riktigt bra lopp även dom. Brorsan kom i mål på 1.56, vilket också var godkänt med tanke på hans träning innan. Anders som hade slagit vad min sin svärfar att komma under 2 timmar gick i mål på 1.56, så han vann det vadet. Grattis alla som sprang i lördags.

2 kommentarer:

Tobias sa...

Stabilt lopp! Att kunna gå ut och göra en halvmara under 1:30 är alltid en skön känsla!

Alexander sa...

Riktigt imponerande att göra en så pass bra tid med tanke på maran veckan innan. Jätteroligt att du kom fram och sa hej efteråt. Jag var dock lite förvirrad där ett tag o fick för mig att du sa att du hette Adam :) Jag la upp några bilder från Marathonfoto på min blogg och på en av bilderna ser man oss två på samma bild. Du är på väg att passera mig vilken sekund som helst. Har du några fler lopp inplanerade i Sthlm för i år?