tisdag 5 oktober 2010

Vad händer egentligen

image Det märks verkligen att det har blivit höst ute nu. Det är kall och krispig luft ute, mörkret kommer allt snabbare och aven träningen är inne i ett sorts höstmode, det är mest spontan träning utan något större mål just nu. Kommande tävlingar känns väldigt avlägsna, det som påminner en om dom är grubblandet på hur träningen ska läggas upp på bästa sätt under vintern för att kunna prestera maximalt i vår och sommar. Bloggandet går också lite upp och ner, ska försöka se till att det mest är upp iallafall.

Transportlöpning

Jag har iallafall kommit igång bra med transportlöpningen till och från jobbet, känns som det kan bli en bra vana. Har kört ett par morgonpass med mycket positiv respons, trodde det skulle vara mycket jobbigare än det visat sig vara. Hem från jobbet kör jag en lite längre runda för det mesta. Nu springer jag inte varje dag men de sista två veckorna har jag iallafall kört en 4-5 pass och mer kommer det förmodligen att bli.

Ryggsäcken

imageJag kört med den nya ryggan nu ett antal pass och jag måste säga att den funkar väldigt bra. Den är verkligen fjäderlätt om jag jämför med min gamla. Den sitter skönt på ryggen, inget onödigt skumpande och inte en massa remmar som fladdrar omkring. Det är gott om småfack på den också där man kan ha telefon och nyckar m.m. Spännbandet över bröstet är justerbart i höjdled vilket gör att man kan hitta en bra position även för det. Kort sagt ett bra köp.

Framtiden

Som sagt mycket grubblande över hur hösten/vinterns träning ska läggas upp blir det. Har ni bra tips så mottages de tacksamt. I stora drag blir det nog mycket kvantitet fram till mars för att sen gå över på mer kvalitetsträning, men det är ganska oklart än så länge. När det har klarnat lite mer kommer jag lägga upp min plan här.

4 kommentarer:

En fin kille. sa...

http://www.runnersworld.se/blogs/triathleten/traningsplan-2011.htm

Den snubben kör IM under 10 h och har skrivit ett hyfsat långt inlägg om sin träning fram till nästa säsong. Tyckte det verkade vettigt. Kort sammanfattning: fram till april, fokus på kontinuitet. 6 pass i veckan, 2 av varje gren. I april ska det bli mer fart och tävlingar fram till sommarn. När det närmar sig säsongsmål handlar det mer om att hitta rätt form...

Odda sa...

Har läst Jojjes träningsupplägg och tog till mig mycket av det han skrev.

En fin kille. sa...

Det var jag som skrev första kommentaren... Hehe! Inte självklart kanske. /Oskar

John sa...

Själv brukar jag satsa en del på styrketräning under vinterhalvåret. Dels för att det är varmare inne så klart, men också för att testosteronhalten är högre i kroppen denna del på året. Med andra ord är det lättare att bygga muskler. Känns bra att stärka upp ben och bål fram till våren då de första tävlingarna kommer igång.