onsdag 20 januari 2010

Teoretisk maratonfart

Satt igår och läste ett gammalt nummer av Runners world. I den stod det om hur man skulle gå tillväga för att gå från en distans till en annan t.ex. från milen till halvmara.

Jag läste specifikt där det stod om hur man skulle träna för att gå från halvmara till en full mara. Det jag fastnade för var den formel man kunde använda för att räkna ut sin teoretiska maraton tid. Man skulle ta sin sluttid på halvmaran och gångra den med 2.099 så får man sin teoretisk sluttid.

Jag sprang halvmaran i höstas på 1.26 vilket skulle ge mig en maratontid på 3.04. En tid som jag inte varit i närheten av än så länge. Sprang i somras på 3.31 i Stockholm vilket ju är 27 minuter från den tiden. Hur väl stämmer formeln för er andra som kan jämföra?

Att jag skulle kunna förbättra min tid i sommar till 3.04 den 5 juni känns som en utopi men 3.15 kanske kan vara realistisk. Nu vet jag ju att teori och praktik inte alltid går hand i hand. Många yttre faktorer som spelar in och dagsform m.m.

Målet blir iallafall 3.15, vilket jag faktiskt redan hade satt innan jag läste den här artikeln.

7 kommentarer:

Miranda sa...

Hmm intressant formel tycker jag. Jag har pb på halvmaran 1.38, vilket skulle ge mig en mara på 3.42 (om jag räknade rätt). Vilket i sig kan stämma ganska hyfsat. Nu föll jag ju vid 30k och kom in på 3.56, men med bättre disponerat lopp hade jag nog fixat runt 3.45!

Rasmus sa...

Jag får heller inte rätt på de uträkningarna. I boken Daniel´s Running formula finns liknande uträkningar och jag tycker att det går hyffsat bra att följa tabellerna fram till och med halvmaran sen skiljer sig maran tiden med minst 20 minuter. Man tränar kanske fel?

Staffan sa...

Min halvmaratid på 1:32 ger 3:13.

Jag sprang stockholm på 3:23, siktade på 3:15, öppnade på 1:35:35 första 21,1 (1:37 var målfart halvvägs för 3.15) men jag tror väldigt få motionärer håller helt jämn fart på andra varvet.

Jag tappade 13 minuter på andra varvet vilket är lite för mycket, tänker öppna något långsammare i år, ca 4:40-fart ist för 4:30 och försöka göra ett jämnare lopp och därigenom orka mera efter 30km´. Jag hoppas på 3:15 också men nöjd med sub 3:20 (försöker jag intala mig...)

Odda sa...

Staffan - Jag sprang också första halvan för snabbt i sommras, vilket gjorde att jag tappade mycket sista milen. 1.38.34 första halvan, 2.20.54 på 30 km sen kom raset. Då ramlade helt plötsligt kilometer tiderna ner på 5.30 till över 6 min sista biten. Tungt men lärorikt.

Staffan sa...

Ja, jag låg på 5:44 min/km mellan 35-40 km sedan lyckades jag öka lite sista 2,2km. Jag kollade upp min 30km-tid och den var 2.17.30, det hade alltså räckt med 5 min/km-tempo sista 12 för att gå sub20, det hade ju varit en bra morot om man hade tänkt den tanken i tid...jag varvade löpning i 4.50-tempo med gång-partier sista 7 men man tappar ju mycket mer på det är att faktiskt springa hela vägen...

Anonym sa...

Hm, skulle isf innebära att jag ska göra 2.53. Mitt mål är sub 3h i Sthlm så detta sänder ju positiva vibbar MEN jag tror att formeln är riktat mot löpare med mycket träning/mil i kroppen...

//Johan

Tobias sa...

Jag sprang halvmaran på 1:29:15 förra året vilket motsvarar en maratid enligt formeln på 3:10:30. Jag sprang maran på 3:13:00 så på mig stämmer det ganska bra.

Då har jag tränat mycket distans i förhållandevis lågt tempo och inte så mycket fartträning.